Sluit menu
Logo Edwin Spanjersberg Fysiotherapie in Spijkenisse
Icon Edwin Spanjersberg Fysiotherapie in Spijkenisse

Korte omschrijving wat het doel van Dry Needling is.

Wat is Dry Needling

Dry needling is een relatief nieuwe behandelmethode die wordt toegepast door fysiotherapeuten en manueel therapeuten. Bij dry needling wordt er gebruik gemaakt van een speciale techniek waarbij met een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald bepaalde triggerpoints in spieren worden aangeprikt. Er wordt dus géén vloeistof ingespoten.  Een triggerpoint is een drukpijnlijke plek in een spier, die naast lokale drukpijn, ook vaak pijn elders in het lichaam veroorzaakt.

Door dat triggerpoint even kort met de acupunctuurnaald te stimuleren raken de spieren snel en langdurig ontspannen zodat u mogelijk weer makkelijker kunt bewegen en dan zo mogelijk ook sneller kunt herstellen.

Dry needling kan bij veel fysieke klachten een effectieve behandelmethode zijn.

Enkele problemen die goed te behandelen zijn met dry needling:

• hoofdpijnklachten
  • pijnklachten en fysieke last na een trauma
  • een (acute) stijve nek of rug
  • overbelastingsklachten
  • sportblessures
  • chronische pijnklachten

De fysiotherapeut zal allereerst door een gesprek en gericht onderzoek uw klachten analyseren. Daarna worden de spieren die mogelijk uw pijn veroorzaken nader onderzocht. Specifiek wordt in die spieren gezocht naar die bewuste triggerpoints. Precies die plaatsen zal de fysiotherapeut gaan behandelen om de spieren te ontspannen.

De behandeling is gericht op het ‘minder hard zijn’ van deze triggerpoints. Door gericht het triggerpoint  aan te prikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen.

Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen.

Hoe voelt dry needling aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt u zo goed als niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid en/of stijf aan, maar dat is meestal van korte duur. U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.

Geen wachtlijsten
U kunt s'avonds en in het weekend terecht
Unieke werkwijze waardoor u sneller geholpen wordt
Persoonlijke aanpak bevordert het herstel

Kennismaken is de eerste stap naar het verhelpen van uw klachten.